Monday 19 September 2011

UsaHa Tangga Kejayaan....:)

Sering saya dengar keluhan ini:
"Saya dah kerja keras setahun dua... tapi sampai hari ni tak berjaya juga!"

Untuk menjawab keadaan ini sekiranya anda tergolong dalam keadaan ini, saya ingin ibaratkan sebagai kerja "pemecah batu".

Zaman-zaman dulu, kalau nak pecahkan batu, perlu lakukan manually. Zaman sekarang guna machine... tapi, kita lihat zaman dulu lah ye.

SO, zaman dulu, untuk memecah batu, perlu lakukan manually. Dengan penukul besar, pekerja perlu bertalu-talu mengetuk batu tersebut. Ketuk 10 kali... macam tu juga rupa batu tu. Ketuk 50 kali, macam tu juga rupa batu tu. Tak pecah pecah... ketuk 100 kali pun, tak pecah juga...

Tetapi, ketuk kali yang entah keberapa, terus batu tersebut pecah berkecai!

Walaupun, kesemua ketukan tersebut adalah pada kekuatan yang sama, maksudnya, bukan ketukan yang terakhir itu kuat daripada yang lain- semua sama kekuatan sahaja. Lambat laun, batu tersebut akan berpecah berkecai dengan satu ketukan sahaja- yang entah keberapa. Tetapi, ia akan mustahil pecah tanpa pukulan-pukulan sebelumnya!

Kejayaan anda juga perlu diibaratkan sebegitu. Kesemua usaha anda akan diambil kira- walaupun tak nampak dilihat kejayaannya atau pulangannya pada zahirnya, tetapi, ia perlu diteruskan secara konsisten sehingga anda jumpa "pukulan" terakhir tersebut! Pukulan terakhir tersebut akan menunjukkan hasil daripada kesemua usaha-usaha anda sebelum ini.

Petikan daripada Jutawan Dr Irfan Khairy

No comments:

Post a Comment

Anda yang Terbaik

Daisypath Anniversary tickers